Kaffekopp på vift?

Sitter här vid datorn med en urdrucken kopp kaffe och en torr skorpa. Gott, visst, men det är ju alltid godare med sällskap (och prinsesstårta, kolakakor, vaniljbulle, chokladboll). En fika och ett roligt samtal kan aldrig underskattas (liksom vaniljglass med lakritsströssel, briesmörgås med ruccolasallad och cheesecake från NK i Umeå). Just den där sociala biten är viktig (och cappucino!) när man äter. Nä, nu ska jag sluta, verkar ju som att jag har fått socker-tourettes syndrom! Men jag är verkligen bekymrad över det här med kaffe-med-mjölk-grejen...

I tisdags var jag på föräldragruppens första träff. Var lite konstigt, för jag var där som ensamstående utan barn. Edwin var hemma och snorade med Johnny. Det var mycket trevligare i en liten grupp, endast 6 familjer, än föräldraträffarna vi gick på innan Edwin föddes. Där var vi 26 personer i vår grupp och då blir det inte så att man lär känna varann eller talar så öppenhjärtligt. Vi talade lite grann och sen fick vi se hur man utförde kolikmassage. Jag hade en jättefin docka att öva på, skrek inte en enda gång! :) Ser framemot nästa träff och att sen börja gå på öppna förskolan, men då måste Edwin ha blivit 3 månader först så att han inte blir sjuk...öh, som han är nu typ. Stackarn har rinnig näsa och hostar, men som tur är har han ingen feber och han äter fortfarande bra också. Bara att vänta ut det med andra ord!

Jo, när jag var på föräldragruppen trodde jag att man skulle få information om den här andra gruppen som jag skulle vilja gå med i. Den där gruppen som alla talar om att föräldralediga mammor är med i. Den där gruppen som går i samlad trupp ute på stan med sina barnvagnar med namnskyltar på. Den där gruppen med snygga stylade mammor och matchande skötväskor.  Är det nån som vet var man anmäler sig till kaffe-latte gruppen?

Eftersom jag inte bott så länge i Skellefteå har jag inte hunnit undersöka hur stor fikakulturen är bland föräldralediga, jag går bara efter de parametrar jag skaffat mig när jag bodde i Umeå. Är det ett storstadsfenomen? Jag tror inte ens att det finns någon barnvagnsbio eller mamma-baby-yoga här. Har jag hamnat i utkanten av civilisationen? Måste undersöka om det finns något trendigt fik som café Schmäck i Umeå. Där sitter man i sin kulturstickade tjocktröja, läs peak performance, omgiven av vintagekläder till försäljning, drickandes kravodlat kaffe och knaprandes på en yttepytteliten chokladbit som är handrullad bakom draperiet tillverkad av högklassig choklad framställd av exklusiva kakaobönor som legat och torkat i solen vid en landsväg i norra Bolivia. Oj, vilken lyx.....

Hm, jag ska verkligen försöka ta mig ut på stan och undersöka saken. Men inte ikväll, det lär vara lönlöst. Stan är nog tom på folk för Skellefteå AIK spelar sin första semifinalmatch. Måste väl tvinga mig själv att se den.....  :)

Tjolahopp, ha det bäst!
Sofia

Kommentarer
Postat av: Lill Moster

HAHAHAHAHAH, grymt kul att du letar efter en mamma-gang =) Hade jag jobbat kvar på VF, och du bott i stan hade du kunnat då massa nummer till alla som var gravida där omvart annat..haha.



Kram

2009-03-19 @ 21:43:03
URL: http://fredalundgren.blogg.se/
Postat av: Åse

jag älskar din blogg redan! Du har fått mig att skratta gott flera gånger - redan! Ge dig nu ut på stan & leta upp alla coola morsor - sen bara råkar du gå brevid dom & innan dom har fattat vad som hände så är du lixom bara en i gänget!

Ha en bra dag! Kram kram

2009-03-20 @ 07:45:48
Postat av: Camilla

Du är grym på att skriva=) Roligt att läsa din blogg=) Stackars liten edwin, hoppas han kryar på sig snart igen...kram kram

2009-03-20 @ 11:04:25
URL: http://lillcamme.blogspot.com
Postat av: Stor Moster Inger

Håller med föregående skrivare, du är bra på att skriva och jag sitter här och skrattar för mig själv. Du skulle nog kunna bli författare eftersom du är så bra på att beskriva typ kakaoböner som har legat och torkat i solen längs vägen i Bolivia, eller hur det var.



Jag tycker du använder så konstiga uttryck, har alla dessa nya uttryck som barnvagnsbio, mamma-baby yoga och föräldragrupper till höger och vänster kommit till stånd sen jag var mammaledig??? Det var ju inte så länge sen jag hade småbarn Jo visst ja, lillen är ju 19 år nu ja. Spela roll, jag är lika ung för det men lite off på bebisar. Ska gå till grannen och uppvakta deras lilljänta som har fyllt ett år så får jag se hur barnen ser ut i den åldern.



Här kommer receptet, kram kram

Grönsaksgratäng med citronris

Ingredienser

Portioner: 4



1 citron

3 dl långkornigt ris

6 dl vatten

1 msk socker

1 tsk salt

2 aubergine, ca 500 g

2 squash, ca 500 g

2 msk olivolja

1 tsk salt

1 krm peppar

1-2 tsk oregano

1 burk (420 g) pastasås gärna med oliver



Gör så här

Skölj citronen noga i ljummet vatten. Riv av skalet och pressa ur saften. Koka riset i vatten, citronsaft socker och salt enligt förpackningens anvisning. Skölj och skär aubergine och squash i tunna skivor. Stek grönsakerna i omgångar i olivolja. Krydda med salt, peppar och gärna oregano. Varva grönsaksskivorna undan för undan med pastasåsen i en ugnssäker form. Låt översta lagret vara grönsaker. Tillaga mitt i ugnen i 225°C, ca 15 minuter.

Strö citronskalet över det färdiga riset och servera med grönsaksgratängen, bröd och grönsallad.

Tips!

Finns det inte pastasås med oliver i din butik kan de ersättas med 1 förpackning (500 g) krossade tomater smaksatta med 5 skivade gröna och svarta oliver, 1 msk oregano, 1 tsk salt och 1 krm peppar. Smula gärna lite fetaost över gratängen för extra smak.



2009-03-21 @ 17:07:32
Postat av: Åse

HO HO!? Var tog den flitige bloggaren vägen!? Saknar dina inlägg!! KRAM

2009-03-24 @ 10:06:38
Postat av: johanna

DU...är grym. Har skrattat gott flera gånger. Sök inga jobb sofi.. skriv en självbiografi... så bra läsning. Mer bilder, tack. Måste kolla Erik han kanske har vaknat av oljudet. Kram

2009-04-21 @ 19:06:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0